Van Dam-orgel

Home Gebouwen Martinikerk Van Dam-orgel

Van Dam-orgel

Historie van het Van Dam-orgel in de Martinikerk in het kort
  • 1838 – Opdracht aan L.J. en J. van Dam voor de bouw van een nieuw orgel met gebruikmaking van pijpwerk van het voormalige orgel gebouwd door Johannes Radeker in 1721/1722. In dat orgel zat nog pijpwerk verwerkt van het orgel uit de jaren 1528-1534 (begonnen door Johannes van Covelens en voltooid door Hendrik Niehoff).
  • 1842 – Van Dam Orgel is voltooid. Op HW één gereserveerde plaats.
  • 1857 – L. van Dam & Zn. Herstel en levering van Fagot 16′ op gereserveerde plaats
  • 1915 – L.van Dam & Zn wijziging . Op HW Violoncel 8′ i.p.v. Fagot 16 en Aeoline 8′ i.p.v. Quint 3′ . Op BW nieuwe Viola di Gamba 8′ disc. Nieuwe pedaalkoppel.
  • 1938 – Fa. Pannekoek, Op HW Holpijp van roeren voorzien. Samenstelling Cornet en Mixtuur gewijzigd. Violoncel vervangen door Holfluit 4′. Op BW Viola vervangen door Nazard 3′ en Dulciaan vervangen door Basson-Hobo 8′. Zwelkast aangebracht.
  • 1952 – W. van Leeuwen, wijzigingen. Scherp op BW vervangt Nazard 3′ die als Quint 3′ naar HW verhuist en daar Aeoline 8′ vervangt.
  • 1996 – Bakker & Timmenga, restauratie en reconstructie. Schilderwerk door K. de Graaf te Birdaard. Alle wijzigingen werden weer ongedaan gemaakt. Nieuwe Quint (ex-Leiden Oosterkerk, van Dam 1901) Roerfluit werd weer Holpijp. Holfluit 4’verwijderd. Kleinste pijpjes Trompet 8′ bijgemaakt. (Deze waren vervangen door labiaalpijpjes). Samenstelling Mixtuur en Cornet weer oorspronkelijk. Op BW volgorde registers hersteld en Scherp vervangen door Viola de Gambe 8′ (L. van Dam & Zn. 1885 afkomstig uit Grote Kerk Leeuwarden). Alle windladen, kanalen en balgen gerestaureerd. Idem mechanieken HW en PED. Nieuwe windmachine. Pijpwerk gerestaureerd. Bediening pedaalkoppel herzien en restanten zwelkast verwijderd. Frontpijpen gepoetst.
  • 1997/98 – Nieuwe Dulciaan op BW in Van Damfactuur Nieuwe Fagot 16 op HW. (Beide reeds opgedragen). Restauratie klaviatuur en mechanieken BW
  • 1996/97 – Schilderwerk. Aan frontzijde alle schilderwerk schoongemaakt en bijgewerkt. Alle verguldwerk vernieuwd. Bladgoud op labia frontpijpen. hoofdgestel gemarmerd. Zijkanten en onderkant balustrade geschilderd. Zuilen bijgewerkt.

Jaarlijks worden er diverse orgelconcerten uitgevoerd door Stichting Orgel Franeker.