Gaia in de Martinikerk

Home Gaia in de Martinikerk

Gaia; zie de aarde als vanaf de maan

Gaia is een verlichte bol van zeven meter doorsnee, en laat je de aarde zien zoals je haar vanaf de maan zou zien. Gaia is een indrukwekkend rondreizend kunstwerk van de Britse kunstenaar Luke Jerram.

Het kunstwerk GAIA geeft het publiek de mogelijkheid om onze eigen planeet te bekijken zoals de bemanning van de Apollo 17 haar zag, in 1972. De installatie geeft het publiek het gevoel dat astronauten hebben wanneer zij naar de aarde kijken. Deze ervaring geeft ze een gevoel van ontzag, een diep besef van de onderlinge verbondenheid van het leven op aarde. En daarmee onze gedeelde verantwoordelijkheid om goed voor de aarde en haar klimaat te zorgen.

Gaia is van vrijdag 6 tot en met maandag 23 mei 2022 te bewonderen in de Martinikerk (Breedeplaats 2) in Franeker. De kerk is geopend op maandag van 14.00 – 17.00 uur en dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 – 17.00 uur. Op vrijdagavond 13 en 20 mei en op zaterdagavond 14 en 21 mei is de kerk extra open voor publiek van 19.30 tot 21.30 uur. Donderdag 19 mei is de kerk de hele dag gesloten.

In de periode dat Gaia in de Martinikerk hangt, is er ook een aansprekend programma met uiteenlopende activiteiten. Kijk hier voor het uitgebreide programma!

“I hope visitors to Gaia get to see the Earth as if from space; an incredibly beautiful and precious place. An ecosystem we urgently need to look after – our only home.”  – Luke Jerram