19 juni 2022 – gregoriaans concert

Home 19 juni 2022 – gregoriaans concert

Op zondag 19 juni verzorgt het Gregoriaans Koor Utrecht een speciaal concert in de Martinikerk te Franeker.

De heilige Martinus († 397) was een van de belangrijkste heiligen van het Gallische gebied. Vele kerken waren hem toegewijd, waaronder de kathedraal van Utrecht, gesticht door Willibrordus. Voor Martinus is een geheel eigen officie gecomponeerd, bestaande uit responsories en antifonen die in de koordiensten bij de psalmen en lezingen gezongen werden. De componist van dit geheel was Radboud, bisschop van Utrecht, die in 917 overleed. Rond 900 werd hij bisschop van Utrecht, en heeft vermoedelijk daar het feest van de translatie geïntroduceerd.

Kaarten kosten €10,- en zijn voor aanvang in de kerk verkrijgbaar. U kunt ook hier vooraf reserveren